Sömn och återhämtning i orostider

Återhämtning under natten

Upp till 95 procent av all återhämtning sker under natten då vi sover. Det är då hjärnan och kroppen laddas med ny energi inför nästa dag. Hur mycket vi återhämtar oss under natten beror både på det antal timmar vi sover och hur bra sömnkvaliteten är under de timmarna.

Ett vanligt tecken på försämrad sömnkvalitet är att vi sover tillräckligt antal timmar men att vi ändå känner oss trötta när vi vaknar. Erfarenheterna från pandemins första skede i våras visar att de stressrelaterade insomings- och sömnproblemen ökade både hos personer som lidit av dessa innan pandemin bröt ut och hos personer som innan pandemin bröt ut inte tidigare upplevt detta. För många försämrades också själva sömnkvaliteten.

Sömnkvaliteten kan försämras av:

✔️Stress, oro och ovisshet

✔️Ofrivilliga förändringar i vardagen

✔️Ofrivillig ensamhet

✔️Ekonomiska bekymmer

Några tips för bättre insomning, sömnkvalitet och/eller återhämtning:

✔️Ät ett rejält kvällsmål ett par timmar före läggdags. Du skall inte bli proppmätt, men ät lite mera än det du normalt äter på kvällen.

✔️Lär dig en avslappningsövning så att både kroppen och hjärnan slappnar av ordentligt senast vid läggdags. Testa till exempel övningen som finns längre ner i texten.

Sömnen kan också påverkas också av:

✔️Temperaturen i sovrummet. Sover du bäst om det är lite kyligt, vanlig rumstemperatur eller lite varmare i sovrummet?

✔️Att det är tillräckligt tyst i sovrummet och i omgivningen.

En enkel övning för enklare insomning och bättre sömn

Gör övningen liggande på rygg i sängen vid läggdags, som det sista du gör innan det är dags att börja sova.

Lägg handen på magen och känn efter hur handen rör sig i takt med dina andetag. (ca. 30 sekunder)

Nästa gång du andas in, förläng andetaget in så att det är mellan två och tre sekunder långt, andas ut i samma takt. Förtsätt så här i en minut.

Nästa gång du andas in, förläng andetaget in så att det är mellan tre och fyra sekunder långt, andas ut i samma takt. Förtsätt så här i två minuter.

Märkte du ingen skillnad? Gör hela övningen en gång till.

SOV GOTT!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: