En enkel övning för att öka återhämtningen på natten

  • Upp till 95 procent av all återhämtningen sker på natten då vi sover.
  • Hur mycket vi återhämtar oss under natten beror på antalet timmar vi sover samt hur bra sömnkvaliteten är under de timmarna.
  • Ungefär 15-25 procent av sömnen är vanligtvis så kallad djup, återhämtande sömn för en vuxen person. De allra flesta kan öka den andelen helt på egen hand.
  • Tillväxthormon bildas under natten då vi sover och ca. 75 procent bildas under den djupa sömnen. Tillväxthormon behövs till exempel vid uppbyggnad av ny benvävnad och nya muskler.

Gör så här

Gör övningen liggande på rygg i sängen vid läggdags, som det sista du gör innan det är dags att börja sova.

Den här övningen aktiverar den parasympatiska delen av det autonoma nervsystemet som skapar lugn och avslappning.

Lägg handen på magen och känn efter hur handen rör sig i takt med dina andetag. (ca. 30 sekunder)

Därefter:

Andas in i två sekunder

Håll andan inne två sekunder

Andas ut två sekunder

Håll andan ute två sekunder

Upprepa fem gånger till 

Byt sedan ut alla tvåor till treor och gör övningen sex gånger till.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: