Huippu-urheilija päätti panostaa uneen

Hyvät ja tarpeeksi pitkät yöunet ovat huippu-urheilijalle tärkeää. Kolmiloikkaaja Emma Pullola päätti viime kesänä varmistaa, että hän herää aamuisin pirteänä ja virkeänä.

Emma ja Johnny löysivät toisensa sattumalta, kun Johnny oli käymässä ortopedi Mikael Bäckin vastaanotolla. Tämä tapahtui heinäkuussa 2019.

Puhuimme Mikaelin kanssa niitä näitä ja jossain vaiheessa rupesimme puhumaan minun työstäni. Mainitsin olevani uni-ohjaaja ja totesin, että monet nukkuvat nykyisin huonosti, Johnny sanoo.

Mikael innostui työstäni heti ja kertoi olevansa kolmiloikkaaja Emma Pullolan valmentaja, Johnny jatkaa.

Mikael ymmärsi, kuinka tärkeää uni on meille kaikille ja varsinkin urheilijoille. Jo seuravalla viikolla Mikael, Emma ja Johnny tapasivat Mikaelin vastaanotolla ja he puhuivat unesta, palautumisesta ja univalmennuksesta.

Näytin Johnnylle kelloni tiedot unestani ja Johnny kertoi, kuinka myös unen laatu vaikuttaa palautumiseen ja kuinka pystyn itse vaikuttamaan siihen, Emma sanoo. 

Emma päätti tarttua tähän mahdollisuuteen ja jo samana iltana Johnny lähetti hänelle ensinmäisen uniharjoituksen. Emman uniharjoitus alkoi samantien.

Kymmenen päivän kuluttua Emma lähetti minulle viestin, että nyt uniseurannassa näkyy syvän unen osuuden lisääntyneen, Johnny sanoo. 

Seuraavan kymmenen päivän jakson jälkeen tuli uusi viesti. Nyt Emma oli huomannut olevansa aamuisin pirteämpi kuin aikaisemmin,, Johnny jatkaa.

Emma jatkoi uniharjoittelua tämän jälkeen itsekseen. Helmikuussa 2020 syvän uneen osuus oli lisääntynyt 100 prosenttia siitä mistä lähdettiin edelliskesänä.

Kysyin hiljattain Emmalta, kunika paljon aikaa hän käytää uniharjoituksiin. Vastaus oli 4-5 minnuuttia päivässä, Johnny naurahtaa.

Ainakaan ajanpuute ei ole hyvä tekosyy miksi jättäisi uniharjoittelun tekemättä, Johnny toteaa.


Emma Pullola voitti helmikuussa 2019 yleisurheilun SM-hallikilpailuissa naisten kolmiloikan Suomen mestaruuden.

Näin uniseurannassani että syvän unen osuus kasvoi.”


Kevyen ja syvän unen erot

Kevyt uni

  • Pinnallista unta.
  • Ulkoisiin ääniin reagoidaan enää satunnaisesti.
  • Palautuminen alkaa.
  • Noin 50 prosenttia aikuisen yöunesta on kevyttä unta.

Syvä uni

  • Täydellisen rentoutumisen tila, jossa syke on matala ja hengitys syvää.
  • Unen elvyttävien tehtävien kannalta tärkein univaihe.
  • Aivot lepäävät, kasvu­hormonia välittyy ja tietojen oppiminen tehostuu.
  • Noin 25 prosenttia aikuisen yöunesta on syvää unta.


Kevyen ja syvän unen lisäksi noin ­5 prosenttia yöunesta on torketta, ja noin 20 prosenttia on REM-unta.

Lähde: apteekki.fi

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: