Palaudu nopeammin kuin muut

Tiedät varmasti kuinka monta tuntia tapaat nukkua. Entä unen laatu? Saatko tarpeeksi palauttavaa (syvää ja REM-unta) jotta palaudut, toivut ja opit nopeammin kuin muut?

Noin 95% palautumisesta tapahtuu yön aikana ja siihen vaikuttaa sekä unen määrä että sen laatu. 

Unen laatu parani jo kymmenessä päivässä. Näin uniseurannssa että syvän unen osuus nousi merkittävästi.”

Emma Pullola voitti helmikuussa 2019 yleisurheilun SM-hallikilpailuissa naisten kolmiloikan Suomen mestaruuden.

Mikä voi heikentää unen laatua?

  • Tiivis harjoittelu-, kilpailu- tai ottelujakso
  • Harjoittelu, kilpailu tai urheilu illalla
  • Runsas matkustaminen 
  • Vieras nukkumapaikka.
  • Tämän ja/tai seuraavan päivän tapahtumat

Palautumisen keskeinen elementti on yöuni, jonka tulisi olla riittävän laadukasta ja pitkäkestoista.

Jaakko Kotisaari, Firstbeat Technologies Oy:n hyvinvointiasiantuntija

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s