Sömn • idrottare i yngre tonåren

Nu börjar det hända saker. Kvällsvanorna blir senare och senare och morgnarna tyngre och tyngre. Sömn, vila och återhämtning brukar inte vara speciellt coolt. Men vi börjar riktigt från början: vad behövs för en människas överlevnad?

  1. Syre
  2. Vatten
  3. Sömn
  4. Mat
  5. Osv.

Vad händer då vi sover?

  • Muskler, kroppen och hjärnan återhämtar sig = förbereder sig för en ny dag
  • Kroppen utsöndrar tillväxthormon som behövs för att muskler och resten av kroppen skall växa/bli starkare
  • Immunförsvaret stärks
  • Det du lärt dig under dagen, i skolan, hemma och på träningen, flyttas från korttidsminnet till långtidsminnet = du lär dig snabbare
  • Koncentrations- och reaktionsförmåga stärks

Allt det här sköter alltså kroppen själv om när vi sover.

Mer sömn = mera positiva effekter

  • Sömnbehovet blir större i yngre tonåren
  • Hur mycket sömn var och en behöver är väldigt individuellt. Grundregeln är att då man vaknar naturligt, utan alarm eller liknande, har man fått tillräckligt med sömn

Bättre sömnkvalitet = mera positiva effekter

  • Bra sömnkvalitet = du somnar någolunda snabbt och sover hela natten
  • Sömnkvaliteten kan bli sämre av; stress, oro, ensamhet, energidrycker, för mycket skärmtid, överträning, träning/match sent på kvällen

De här satsar på sömnen

Gareth Bale sover en timme längre natten innan match. ”Annars orkar jag inte koncentrera mig i andra halvlek” säger han.

Christiano Ronlado har en egen sömncoach som hjälper honom med sömnen.

Vill du testa?

Här kommer en enkel övning som kan göras i sängen vid läggdags för att somna snabbare och få bättre sömnkvalitet:

Andas in och räkna samtidigt till två (sekunder). Håll andan inne och räkna samtidigt till två. Andas ut och räkna samtidigt till två. Håll andan ute och räkna samtidigt till två

Upprepa två gånger till

Byt sedan ut alla tvåor till treor och gör så totalt tre gånger

Sov gott!


Tips till tränare

  • Dela inlägget till ungdomarna och deras föräldrar
  • Använd en del av en träning till att prata om vikten av sömn, vila och återhämtning för att orka med skola, idrott, vänner, andra hobbyn osv.
  • Utmana ungdomarna att testa övningen tre kvällar i sträck
  • Följ upp hur de upplevde utmaningen på nästa träning
    • Var det en lätt eller svår övnining?
    • Någon som märkt att den har somnat fortare?
    • Någon som varit piggare på morgonen då man vaknat?
    • Någon som varit piggare under dagen?

Johnny Granholm/SÖMNSKOLAN

johnny@somnskolan.fi

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s