Svenska

SÖMNSKOLAN ONLINE

Kämpa inte med sömnen på egen hand!

Visste du om att du kan träna på sömnen, precis som du kan träna din kondition, din styrka eller din snabbhet? Eller att åttio procent av Sömnskolans deltagare som lider av långvariga sömnproblem uppger att sömnen förbättrats med det här 6-veckorsprogrammet?

Så kämpa inte med sömnen på egen hand!


FÖRELÄSNINGAR

Om stress och stresshantering

Vill ni lära er mera om stress och stresshantering? Under en timme pratar vi bland annat om:

Vad händer i hjärnan och kroppen vid stress • Vad är det som skapar stress • Hur kan jag lära mig hantera stress • Hur skall jag orka med vardagen i en föränderlig värld

Vi blandar teori och praktiska övningar.


För idrottare! Om sömn och återhämtning

Visste du att du att 95% av all återhämtning sker då vi sover? Eller att du själv kan påverka hur mycket kroppen återhämtar sig på natten? Vi pratar bland annat om:

Vad händer i kroppen när vi sover? • Vad händer i kroppen när vi inte sover? • Hur kan du som idrottare dra nytta av sömnen? • Enkla övningar som förbättrar sömnen


COACHING

För idrottare! I grupp och individuellt

Lär dig grunderna i sömnträning eller bli expert. Träna vid behov eller under en längre tid.

Jag har sovit bra varenda natt sedan jag började med sömnövningarna, Också nu under tävlingarna då det är långa och tuffa dagar har jag återhämtat mej riktigt bra under natten.😊
— Camilla, 15 år

Allt det här kan vi alltså själva påverka. Och det bästa av allt, vanligtvis räcker några minuters träning per kväll!


FAKTA OM SÖMN

Ju bättre sömnkvaliteten är desto

• snabbare sker den fysiska återhämtningen

• mera stärks den mentala kapaciteten

• mera stärks immunförsvaret

• bättre behåller du koncentrationen

• mindre är skaderisken

• snabbare sker inlärningen av nya rörelser, och ny teknik

• bättre presterar du under press

• bättre sover du inför viktiga tävlingar/matcher