Svenska

FÖRBÄTTRA DIN SÖMN!

För dig med insomnings- eller sömnproblem

Visste du om att du kan träna på sömnen, precis som du kan träna din kondition, din styrka eller din snabbhet? Eller att åttio procent av Sömnskolans deltagare som lider av långvariga sömnproblem uppger att sömnen förbättrats med det här 6-veckorsprogrammet? Så kämpa inte med sömnen på egen hand!

För idrottare! Återhämta dig ännu snabbare

Vill du återhämta dig snabbare trots att du redan sover bra? Lär dig grunderna i sömnträning eller bli expert. Träna vid behov eller under en längre tid.

Också nu under tävlingarna då det är långa och tuffa dagar har jag återhämtat mej riktigt bra under natten.😊
— Camilla, 15 år

Allt det här kan vi alltså själva påverka. Och det bästa av allt, vanligtvis räcker några minuters träning per kväll!


FÖRELÄSNINGAR

Sömn och återhämtning

Visste du att du att 95% av all återhämtning sker då vi sover? Eller att du själv kan påverka hur mycket kroppen återhämtar sig på natten?

Kom med och lyssna på hur Johnny hjälper elitidrottare att presentera bättre bara genom att de förbättrar sömnkvaliteten.

Vi pratar bland annat om:

Vad händer i kroppen när vi sover? • Vad händer i kroppen när vi inte sover? • Hur kan vi dra nytta av sömnen? • Hur mycket behöver vi sova? • Enkla övningar som förbättrar sömnen


Om stress och stresshantering

Vill ni lära er mera om stress och stresshantering? Under en timme pratar vi bland annat om:

Vad händer i hjärnan och kroppen vid stress • Vad är det som skapar stress • Hur kan jag lära mig hantera stress • Hur skall jag orka med vardagen i en föränderlig värld

Vi blandar teori och praktiska övningar.


FAKTA OM SÖMN

Idrottare! Ju bättre sömnkvalitet desto

• Snabbare sker den fysiska återhämtningen • Mera stärks den mentala kapaciteten • Mera stärks immunförsvaret • Bättre behåller du koncentrationen • Mindre är skaderisken • Snabbare sker inlärningen av nya rörelser, och ny teknik • Bättre presterar du under press • Bättre sover du inför viktiga tävlingar/matcher

Olika typer av sömnproblem

Svårt att somna • Vaknar flera gånger på natten • Svårighet att somna om ifall man vaknar enstaka eller flera gånger per natt • Vaknar för tidigt på morgonen